زیلوکس

فروشگاه اینترنتی کالای خواب زیلوکس

زیلوکس

فروشگاه اینترنتی کالای خواب زیلوکس

فروشگاه زیلوکس

  • ۰
  • ۰

سیستم های کامپیوتری برای کار کردن به انرژی برق یا به اصطلاح منبع تغذیه نیاز دارند. نه فقط سیستم های کامپیوتری، بلکه منبع تغذیه از ویژگی مشترک کلیه سیستم های الکترونیکی است. در ادامه این مقاله به این سوال که پاور کامپیوتر چیست پاسخ خواهیم داد و درباره انواع و مشخصات آن و سایر ویژگی های دیگر، اطلاعات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

پاور کامپیوتر چیست؟ تقریبا همه با جواب آن آشنا هستیم؛ پاور کامپیوتر به منبع تغذیه یا واحد منبع تغذیه(power supply unit)، از اجزای مهم در کیس کامپیوترهای رومیزی گفته می شود. منبع تغذیه یکی از قطعات سخت افزار است که به منظور تامین برق برای تمام قطعات دیگر در کامپیوتر گنجانده می‌شود. به عبارت دیگر کاری که پاور کامپیوتر انجام می‌دهد این است که جریان متناوب برق شهری را به یک جریان مستقیم و بر اساس مشخصات خود تبدیل می‌کند.

آنچه باید به مطالب بالا اضافه کرد این است که بدون نقص بودن power supply unit یا به اختصار PSU، عاملی است که به شما اجازه می‌دهد از حداکثر قابلیت های سیستم کامپیوتری خود استفاده کنید. در ضمن PSU از قطعات سخت افزاری در هنگام خرابی کامپیوتر محافظت می‌کند و جریان نامناسب و مخرب را به جریانی ایمن تبدیل کند.

انواع پاور کامپیوتر

انواع پاور کامپیوتر چیست
انواع پاور کامپیوتر

مشخصات پاور کامپیوتر، از مواردی است که می‌تواند به شما در انتخاب پاور مناسب کمک کند. در واقع انواع پاور کامپیوتر، اندازه و ویژگی های پشتیبانی شده و یا سایر ویژگی های دیگر را به شما می‌گویند. قبل از خرید لیست زیر را بخوانید تا مطمئن شوید که منبع تغذیه در کیس شما جای می‌گیرد و اینکه متناسب با حجم کار و فعالیتی که انجام می‌دهید باشد. در ادامه انواع پاور آورده شده است.

  • منبع تغذیه ATX

قبلا برای تامین جریان برق مادربرد از یک کانکتور 20 پینی در این منابع تغذیه استفاده می‌شد. اما در مدل های جدید از یک نمونه 24 پینی استفاده می‌شود که هنوز هم با مادربرد های قدیمی 20 پینی سازگار است. از ویژگی های این پاورها، soft-off است و به این معنی است که به نرم افزارهای خاص اجازه می‎دهد منبع تغذیه را خاموش کنند.

کانکتور 20 پینی و 24 پینی پاور کامپیوتر
کانکتور 20 پینی و 24 پینی

 

  • منبع تغذیه ATX12V

نمونه دیگری که معرفی خواهیم کرد از نظر فیزیکی و اندازه، با ATX یکسان است. اما تفاوتی که ATX12V دارد این است که این مدل به منظور به حداکثر رساندن کارایی و با یک اتصال 24 پین طراحی شده اند.

  • منبع تغذیه SFF(Small Form Factor)

اندازه این منبع تغذیه از نمونه های استاندارد ATX کوچکتر است و برای ساخت مدل های اقتصادی تر و به اصطلاح جمع و جور تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما عملکرد آنها خوب و عالی است.

  • EPS12V

این مدل ها برای ایجاد محیط پایدارتر و تامین جریان برق سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.    در این مدل برای تامین برق CPU در کنار 4 پین که استاندارد واحدهای ATX12V را دارند یک اتصال 8 پینی نیز گنجانده شده است. در ضمن هنگام خرید منبع تغذیه به یاد داشته باشید که بیشتر قطعات PC های خانگی با منبع تغذیه EPS12V سازگار نیستند.

تست پاور کامپیوتر

با انجام تست پاور کامپیوتر، می‌توانید یک آزمایش برای بررسی عملکرد منبع تغذیه و اطمینان از بدون نقص بودن عملکرد آن انجام دهید. برای انجام این تست و عیب یابی پاور کامپیوتر به یک PSU jumper و یا گیره کاغذ نیاز دارید.

  • برای انجام این کار ابتدا، PSU را خاموش کنید و به جز کابل AC و کابل 24 پین تمام اتصالات را از آن جدا کنید.
  • در مرحله بعد پایه 4 و 5 را بر روی کابل 24 پین خود مشخص کنید. برای یافتن پایه های 4 و 5 از سمت چپ و ردیف بالا شروع به شمارش کنید.
  • در مرحله بعد گیره کاغذ را مانند شکل زیر وارد پایه 4 و 5 نمایید. در ضمن اگر از PSU jumper استفاده می‌کنید انتهای آن را در پایه ها قرار دهید.

مشخص کردن پایه های 4 و 5 پاور کامپیوتر از طریق شکل

مشخص کردن پایه های 4 و 5 از طریق شکل

  • در این مرحله PSU را روشن کنید و اگر فن روشن شود به این معنی است که منبع تغذیه شما به درستی کار می‌کند.

البته باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از منبع تغذیه های Corsair، دارای ویژگی zero-RPM است و به این معنی است که بعد از روشن شدن PSU، فن فقط برای چند لحظه می‌چرخد. ولی باز نشان دهنده عملکرد طبیعی سیستم است.

در ضمن برای تست پاور کامپیوتر بدون کیس نیز می‌توانید به این صفحه (https://smallbusiness.chron.com/possible-test-pc-psu-motherboard-72232.html) مراجعه نمایید. تمام کاری که باید انجام دهید، مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

به عنوان یک پیشنهاد باید اضافه کرد که تست سخت افزار کامپیوتر باعث می‌شود که امنیت کارایی سیستم شما بالاتر رود و همچنین از خرابی تجهیزات دیگر نیز جلوگیری می‌شود.

انواع سیم پاور کامپیوتر

انواع سیم پاور کامپیوتر
انواع سیم پاور کامپیوتر

سیم پاور کامپیوتر برای ارائه عملکرد کامل منبع تغذیه بسیار مهم هستند. در این میان سیم پاورها دارای ویژگی های هستند که باعث می‌شود اتصالات کامپیوتر به شکلی آسان تر پیاده سازی شوند. معمولا سیم پاور به سه دسته modular و semi-modular و pre-installed تقسیم بندی می‌شوند.

  • روش مدولار به کاربر اجازه می‌دهد که از حداقل میزان کابل برای اتصالات استفاده کند و در فضا صرفه جویی کند. در ضمن گزینه ای برای شخصی سازی و با کابل های سفارشی را نیز اضافه می‌کند.
  • Pre-installed و یا از پیش نصب شده همانطور که از نام آن پیداست تمام اتصالات مورد نیاز را بر روی خود دارند. گرچه ساخت این واحدها آسان است اما باعث به هم ریختگی و آویزان شدن کابل های بدون استفاده می‌شود.
  • منبع تغذیه نیمه مدولار (semi-modular) نیز ترکیبی از دو روش بالا را ارائه می‌دهد که در کنار اینکه برخی از کابل های آن نصب شده است به کاربر امکان شخصی سازی را نیز می‌دهد.

در ضمن باید اشاره کرد که نرم افزار تست پاور کامپیوتر نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم خود استفاده کنید. برای آشنایی با بهترین نرم افزارها کافی است که اینجا را انتخاب کنید.

فن پاور کامپیوتر

فن پاور کامپیوتر چیست؟
فن پاور کامپیوتر چیست؟

منبع تغذیه همراه با یک فن تعبیه شده ارائه می‌شود و نیازی به نصب آن توسط کاربر نیست. اگر فن پاور کامپیوتر متوقف شد، ممکن است با تمیز کردن آن با  فشار هوا، مشکل برطرف شود. در غیر اینصورت باید کل واحد منبع تغذیه را تعویض کنید.

اگر کامپیوتر شما روشن نمی‌شود، ابتدا کلید پاور کامپیوتر را چک کنید، بسیاری از افراد با این کار مشکلشان برطرف می‌شود.

منابع:

  1. https://help.corsair.com
  2. h
  • ۰۱/۰۳/۱۲
  • امیر پیش یار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی