زیلوکس

فروشگاه اینترنتی کالای خواب زیلوکس

زیلوکس

فروشگاه اینترنتی کالای خواب زیلوکس

فروشگاه زیلوکس

  • ۰
  • ۰

وقتی سیستم کامپیوتری خود را می‌خرید، همه چیز عالی است؛ سیستم شما سرعت بالایی دارد و نصب نرم افزارها بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شوند و اجرای برنامه ها به سرعت انجام می‌گیرد. اما با گذشت زمان و پیر شدن سیستم، نصب برنامه های جدید و همچنین به روز رسانی آنها مشکل و فضای ذخیره سازی شما نیز محدود می‌شود. اکنون این سوال پیش می‌آید که ارتقا کامپیوتر و یا خرید سیستم جدید، کدام یک بهتر است. در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد و مزیت های ارتقای کامپیوتر و همچنین معایب آن را بیان خواهیم کرد.

البته قبل از آن باید به این نکته اشاره شود که اگر با اضافه کردن قطعات جدید به سیستم، سرعت و همچنین فضای ذخیره سازی مد نظر شما تحقق پیدا کند، بسیاری از هزینه های شما کاهش پیدا خواهد کرد.

همه اجزا کامپیوتر را می‌توان ارتقا داد؟

معمولا وقتی صحبت از ارتقای سیستم کامپیوتر می‌شود، منظور ارتقای حافظه و همچنین درایوهای ذخیره سازی است، چون ارتقای آنها بسیار آسان است. با وجود اینکه ارتقای قطعات دیگر پیچیدگی و وابستگی بیشتری دارد، اما به طور کلی می‌توان CPU، Video Card، فن ها و مادربرد را نیز ارتقا داد.

مزیت های ارتقا کامپیوتر

ارتقا کامپیوتر یا خرید یک کامپیوتر جدید مثل لپ تاپ
مزیت های ارتقا کامپیوتر

 

مزیت های ارتقا کامپیوتر در ادامه آمده است، اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که باید با ارتقا سیستم، به عملکردی که نیاز داریم دست پیدا کنیم در غیر اینصورت بهتر است که یک سیستم جدید را جایگزین کنیم.

  • افزایش عملکرد

وقتی قطعات جدیدتری اضافه می‌کنید، باعث می‌شود که سیستم شما با سرعت بیشتر حجم کارها را انجام دهد.

  • افزایش حافظه

به عنوان مثال، وقتی Hard Drive بزرگتری را به سیستم اضافه کنید باعث می‌شود که فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید و برنامه ها و همچنین دستورات شما با سرعت بیشتری و بدون تاخیر اجرا شوند.

  • ارتقا سیستم برای استفاده از یک برنامه خاص

ممکن است برای اجرای یک برنامه خاص و یا یک بازی نیاز به شرایط سخت افزاری خاصی باشد که با ارتقا کامپیوتر به آنها دست خواهید یافت.

معایب ارتقا کامپیوتر

مانند هر کاری، ارتقا کامپیوتر، معایبی دارد. گرچه مزایای آن بسیار بیشتر از معایبی است که در زیر آمده اند.

  • آسیب رساندن به قطعات سخت افزاری

اگر در هنگام جایگزینی قطعات جدید، اصول ایمنی رعایت نشوند، ممکن است قطعه جدیدی که خریداری کرده اید آسیب ببیند و یا اینکه به قطعات دیگر صدمه وارد شود.

  • نصب مجدد برنامه ها و نرم افزارها

وقتی اقدام به ارتقا قطعاتی مانند hard drive یا مادربرد می‌نمایید، ممکن است لازم باشد، نرم افزارهای خود را مجدد نصب کنید و یا اینکه برای انتقال داده های خود از منبع دیگر کار بیشتری انجام دهید.

ارتقا رم کامپیوتر

ارتقا رم کامپیوتر
ارتقا رم کامپیوتر

 

ارتقا رم کامپیوتر، از ساده ترین کارهایی است که می‌توانید برای سیستم خود انجام دهید. اگر احساس می‌کنید که هنگام جابجایی فایل های بزرگ، سیستم شما بسیار کند عمل می‌کند و یا اینکه مرورگر شما تب های جدید را به سرعت باز نمی‌کند، پس باید نسبت به ارتقا رم سیستم خود اقدام نمایید.

این کار معمولا به دو روش انجام می‌گیرد؛ هم می‌توانید قطعه جدید را به رم قدیمی اضافه کنید و یا اینکه می‌توانید RAM قوی تری خریداری نمایید و آن را جایگزین کنید.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است، گرچه ارتقا RAM بسیار آسان است، اما سیستم شما فقط با چند نوع از حافظه ها سازگار است. و این یعنی اینکه قبل از اقدام به ارتقا کامپیوتر حتما باید دفترچه راهنمای سیستم خود را بخوانید و بدانید که کدام RAM می‌تواند در سیستم شما قرار بگیرد. در ضمن می‌توانید از ابزار System Scanner برای تعیین قطعه سخت افزاری سازگار با سیستم خود استفاده کنید.

پس از ارتقا رم کامپیوتر، اکنون سیستم شما سرعت بالاتری دارد و انتقال فایل های بزرگ و همچنین باز کردن تب های جدید در مرورگر به سرعت و بدون کندی انجام می‌گیرد.

ارتقا هارد کامپیوتر

ارتقا هارد کامپیوتر
ارتقا هارد کامپیوتر

 اگر وضعیت درایوهای شما به قرمز تبدیل شده است و برای ذخیره سازی فیلم و عکس و یا موسیقی های مورد علاقه خود به فضای بیشتری نیاز دارید، باید به فکر ارتقا هارد کامپیوتر باشید.

اگر سیستم شما از هارد دیسک یا به اصطلاح hard drive استفاده می‌کند بهتر است که آن را با درایو حالت جامد یا به اصطلاح solid state drive که به اختصار SSD نوشته می‌شود جایگزین کنید. مزیتی که درایوهای SSD دارند این است که دسترسی به اطلاعات با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد و همچنین به دلیل فناوری ساخت و شکل کلی ذخیره سازی اطلاعات، این شکل از درایوها بر خلاف hard drive، مشکلی با data fragmentation ندارند. در ضمن با پیشرفت فناوری، امکان ذخیره سازی بیشتر اطلاعات و همچنین سرعت خواندن و نوشتن در آنها بسیار سریعتر است.

اما به طور کلی برای ارتقا هارد خود باید ابتدا با استفاده از ابزار مناسب مانند System Scanner، درایوهای سازگار با سیستم خود را شناسایی کنید و سپس اقدام به جایگزینی آن نمایید. در ضمن برای انتقال فایل های خود از هارد قدیمی می‌‌توانید از نرم افزارهای شبیه سازی استفاده کنید و بدون دردسر اطلاعات خود را جابجا کنید.

با این کار سرعت سیستم شما به دلیل دسترسی به فضای ذخیره سازی بیشتر برنامه ها را با سرعت بیشتری اجرا می‌کند. علاوه بر آن فضای ذخیره سازی بیشتری در اختیار شما قرار دارد.

ارتقا سی پی یو کامپیوتر

ارتقا CPU کامپیوتر
ارتقا CPU کامپیوتر

 

ارتقا سی پی یو کامپیوتر، در صورتی که ابزار مناسب و همچنین اطلاعات مورد نیاز را در اختیار داشته باشید، چنان هم کار سختی نیست.

ابتدا باید مشخص کنید که کدام CPU با سیستم شما سازگار است. برای این کار می‌توانید از ابزار CPU-Upgrade استفاده کنید و با جستجوی مادربرد خود اطلاعات مورد نیاز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پس از خرید CPU، اگر اطلاعات شما بسیار حیاتی هستند بهتر است که از آنها Backup تهیه کنید؛ گرچه ارتقا CPU به هیچ وجه نمی تواند بر روی هارد دیسک تأثیر بگذارد، اما ممکن است در حین جایگزینی مشکلی برای سیستم به وجود بیایید که سلامت اطلاعات شما را تهدید کند . در ضمن پیشنهاد می‌شود که BIOS سیستم خود را آپدیت کنید، چون ممکن است بر عواملی مانند سازگاری ولتاژ و سخت افزار تاثیر بگذارد.

برای مشاهده دستورالعمل کامل جایگزینی CPU به اینجا مراجعه کنید.

به عنوان نکته پایانی باید به این مسئله اشاره کرد که در صورت تمایل برای ارتقا مادربرد کامپیوتر و یا CPU و کارت صدا، ابتدا از قیمت سیستم های جدید و یا دست دوم که مناسب شرایط کاری شما هستند اطلاعات بیشتری کسب کنید.\

منابع:

  1. https://www.crucial.com
  2. https://www.computerhope.com
  3. https://www.tomsguide.com
  • ۰۱/۰۳/۱۲
  • امیر پیش یار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی